05.03.2021.
Poslednji u nizu zakonodavnih okvira koji uređuju proces privatizacije u Republici Srbiji uspostavljen je 2014 godine.
Od tada je došlo do određenih promena tako da je danas Ministarstvo Privrede Republike Srbije („Ministarstvo“) ključni nosilac ovog procesa.
U tom smislu, Ministarstvo između ostalog sprovodi postupak privatizacije, kontroliše postupak privatizacije, prodaje javni kapital iskazan u akcijama ili udelima te sprovodi ostale aktivnosti predviđene Zakonom o privatizaciji („Zakon“) i odgovarajućim podzakonskim aktima.
Kako je u privatizacionom portfelju Ministarstva preostalo više od sedamdeset preduzeća (http://www.priv.rs/vesti) korisno je podsetiti na modele i metode privatizacije kao i na kategoriju velikog subjekta privatizacije te pojma i ulogu pisma o zainteresovanosti.
Modeli privatizacije su:
Metod prodaje kapitala i imovine je javno prikupljanje ponuda sa javnim nadmetanjem.
Kapital subjekta privatizacije izražen u akcijama može se prodavati i:
Metodi privatizacije putem prenosa kapitala bez naknade su:
Metod privatizacije putem strateškog partnerstva je javno prikupljanje ponuda.
U postupku privatizacije moguće je primeniti kombinaciju više metoda i modela privatizacije u cilju efikasnijeg sprovođenja ovog postupka.
U sklopu prvih izmena i dopuna Zakona uveden je kao novi pojam „Veliki subjekt privatizacije“ i to kao subjekt privatizacije čiji poslovni prihodi za poslovnu godinu koja prethodi pokretanju postupka privatizacije iznose najmanje 50 milijardi dinara.
Vlada propisuje uslove, način i postupak sprovođenja prodaje kapitala velikih subjekata privatizacije metodom javnog prikupljanja ponuda.
Pozivanje potencijalnih učesnika u privatizacionom procesu da podnesu pismo o zainteresovanosti je postupak koji je uveden Zakonom 2014 godine. Pismo o zainteresovanosti je iskazivanje interesa za određeni subjekt i model privatizacije, sa osnovnim podacima o zainteresovanom kupcu odnosno strateškom investitoru i predlogom indikativne cene, investicionog programa, okvirnog plana poslovanja i broja zaposlenih na neodređeno vreme, kao i drugim podacima od značaja određenim javnim pozivom.
Za sva pitanja u vezi sa privatizacionim procesom u Republici Srbiji stojimo Vam na raspolaganju.
U poslednje vreme se u javnosti često razmatra pitanje korišćenja nuklearne energije u Republici Srbiji. Ispod je kratak prikaz važećeg okvira kojim je ova materija uređena i obrađena.
Ukoliko se isključe kupci-proizvođači, nismo se u praksi sreli sa značajnijim projektima izgradnje solarnih elektrana od strane proizvođača električne energije na slobodnim krovovima zgrada, industrijskih postrojenja, skladišnih prostora, tržnih centara i drugih objekata.
Faktoring je nesumnjivo najstarija finansijska usluga, bliže regulisana Zakonom o faktoringu („Službeni glasnik RS“ br.62/2013 i 30/2018) („Zakon“) koja podrazumeva kupoprodaju postojećeg nedospelog ili budućeg kratkoročnog novčanog potraživanja, onog koje dospeva na naplatu u roku do godinu dana od dana prodaje robe odnosno pružanja usluge u zemlji ili inostranstvu. Faktoring se može obavljati isključivo na osnovu ugovora zaključenog u pisanoj ili elektronskoj formi koji je u skladu sa Zakonom.