24.05.2021.
Narodna skupština Republike Srbije usvojila je 2020. godine Zakon o arhivskoj građi i arhivskoj delatnosti („Zakon“), čija primena je počela 2. februara 2021. godine.
Ovim Zakonom se na novi način uvode obaveze za subjekte koji stvaraju arhivsku građu i dokumentarni materijal, te se pravi razlika između arhivske građe i dokumentarnog materijala. Dokumentacija koja se trajno čuva, koja je od značaja za kulturu, umetnost, nauku, prosvetu i druge društvene oblasti i koja je kao takva definisana u listi kategorija arhivske građe i dokumentarnog materijala sa rokovima čuvanja naziva se arhivska građa. Dokumentacija koja se ne mora trajno čuvati i koja se može uništiti, posle isteka roka važenja predviđenog listom kategorija, naziva se dokumentarni materijal. Takođe, uređuje se pojam arhivske knjige koja predstavlja osnovnu evidenciju o celukupnoj arhivskoj građi i dokumentarnom materijalu nastalom u radu privrednog društva.
Zakonom se prvi put uvodi mogućnost stvaranja i čuvanja arhivske građe u elektronskom obliku, koja će morati da se čuva u skladu sa odredbama ovog Zakona i Zakona o elektronskom dokumentu, elektronskoj identifikaciji i uslugama od poverenja u elektronskom poslovanju https://www.paragraf.rs/propisi/zakon-o-elektronskom-dokumentu-elektronskoj-identifikaciji-i-uslugama-od-poverenja-u-elektronskom-poslovanju.html
Na osnovu obaveštenja Istorijskog arhiva Beograda, obaveza dostavljanja prepisa arhivske knjige (za privredne subjekte koji do sada nisu dostavljali prepise arhivskih knjiga) nastaje 2022. godine. Više o ovome možete videti na sajtu https://arhiv-beograda.org/rs/
Koje su obaveze privrednih subjekata?
Privredni subjekti, kao stvaraoci i imaoci arhivske građe i dokumentarnog materijala, su dužni da savesno čuvaju u sređenom i bezbednom stanju dokumentaciju u obliku u kojem su nastali. Takođe, između ostalog, dužni su da:
Šta od pravnih akata privredni subjekti moraju posedovati?
Zakonom je definisano donošenje sledećih dokumenata:
Na osnovu obaveštenja Istorijskog arhiva Beograda, rok za izradu obaveznih normativnih akata je produžen do 31. decembra 2021. godine. Više o ovome možete videti na sajtu https://arhiv-beograda.org/rs/
Istorijski arhiv Beograda je na svom sajtu istakao da ukoliko privredno društvo nije registrovano u arhivu kao stvaralac i imalac arhivske građe mora da uz normativna akta i kopiju arhivske knjige dostavi i kopiju akta o osnivanju ili izvoda iz APR-a kao i kontakt podatke odgovornog stručnog lica koje ja zaduženo za zaštitu arhivske građe i dokumentarnog materijala.
Da li se dokumentacija može uništiti?
Dokumentacija koja je kvalifikovana kao arhivska građa, mora se trajno čuvati i ne sme se uništiti bez obzira da li je u papirnoj ili elektronskoj formi. Arhivska građa koja je sređena i popisana predaje se na čuvanje nadležnom javnom arhivu po isteku 30 godina od dana njenog nastanka.
Dokumentacija koja je kvalifikovana kao dokumentarni materijal, odnosno sa ograničenim trajanjem u skladu sa listom kategorija arhivske građe i dokumentarnog materijala, mora se uništiti u skladu sa posebnom procedurom propisanom Zakonom. Naime, dokumentarni materijal kome je istekao rok čuvanja, može se uništiti samo ukoliko se nalazi na listi kategorija arhivske građe i dokumentarnog materijala na koju je nadležni javni arhiv dao saglasnost. Takođe, neophodno je da je konkretni dokumentarni materijal evidentiran u arhivsku knjigu, a prepis arhivske knjige uredno dostavljen nadležnom javnom arhivu.
Dokumentarni materijal u papiru za koji nije propisan trajan rok čuvanja može se uništiti i pre propisanog perioda ćuvanja, ukoliko se čuva u okviru kvalifikovanog elektronskog čuvanja dokumenta, a u skladu sa Zakonom o elektronskom dokumentu, elektronskoj identifikaciji i uslugama od poverenja u elektronskom poslovanju i Uredbom o uslovima za pripremu dokumenta za pouzdano elektronsko čuvanje i formatima dokumenta koji su pogodni za dugotrajno čuvanje.
Prilikom uništavanja dokumentarnog materijala privredni subjekti dužni su da preduzimaju neophodne mere zaštite podataka koji bi mogli povrediti prava i pravni interes lica na koja se dokumentarni materijal odnosi.
Da li su propisane kazne za pravne subjekte?
Za nepoštovanje propisanih obaveza, Zakonom su predviđene novčane kazne u iznosu od 50.000 do 2.000.000 dinara za pravno lice, odnosno od 5.000 do 150.000 dinara za odgovorno lice u pravnom licu.
U poslednje vreme se u javnosti često razmatra pitanje korišćenja nuklearne energije u Republici Srbiji. Ispod je kratak prikaz važećeg okvira kojim je ova materija uređena i obrađena.
Ukoliko se isključe kupci-proizvođači, nismo se u praksi sreli sa značajnijim projektima izgradnje solarnih elektrana od strane proizvođača električne energije na slobodnim krovovima zgrada, industrijskih postrojenja, skladišnih prostora, tržnih centara i drugih objekata.
Faktoring je nesumnjivo najstarija finansijska usluga, bliže regulisana Zakonom o faktoringu („Službeni glasnik RS“ br.62/2013 i 30/2018) („Zakon“) koja podrazumeva kupoprodaju postojećeg nedospelog ili budućeg kratkoročnog novčanog potraživanja, onog koje dospeva na naplatu u roku do godinu dana od dana prodaje robe odnosno pružanja usluge u zemlji ili inostranstvu. Faktoring se može obavljati isključivo na osnovu ugovora zaključenog u pisanoj ili elektronskoj formi koji je u skladu sa Zakonom.