09.11.2020.
24. oktobra 2020. godine stupila je na snagu Uredba Vlade Republike Srbije o uslovima i kriterijumima usklađenosti državne pomoći kroz dokapitalizaciju učesnika na tržištu radi otklanjanja poremećaja u privredi prouzrokovanih epidemijom zarazne bolesti COVID-19 („Sl. glasnik RS“, br. 126/2020) (“Uredba”), a koja će važiti do 31. decembra 2021. godine.
Uredbom su propisani uslovi za dodelu državne pomoći kroz dokapitalizaciju učesnika na tržištu koji nisu bili u teškoćama na dan 31. decembra 2019. godine *, koji bi bez intervencije države prekinuli poslovanje ili bi se suočili sa ozbiljnim poteškoćama u poslovanju, te da je u interesu države da se interveniše, kao i da učesnik na tržištu nije u mogućnosti da pribavi finansiranje na tržištu po pristupačnim uslovima, a postojeće horizontalne mere državne pomoći za otklanjanje štetnih posledica ili likvidnost učesnika na tržištu nisu dovoljne da bi se osigurala održivost korisnika državne pomoći.
Uredba se ne primenjuje na učesnike na tržištu finansijskih usluga.
Državna pomoć kroz dokapitalizaciju može se dodeliti pojedinačno ili u kombinaciji primenom dva tipa instrumenata: (1) vlasničkim instrumentom, izdavanjem običnih ili preferencijalnih akcija, odnosno na drugi način kojim se direktno stiče udeo u kapitalu; (2) kroz ostvarivanje prava na učešće u dobiti, sporazumom o „tihom“ partnerstvu bez učešća u upravljanju, konvertibilnim osiguranim ili neosiguranim obveznicama, varantima, odnosno drugim instrumentom kojim se indirektno stiče udeo u kapitalu.
Iznos državne pomoći kroz dokapitalizaciju ne sme preći iznos koji je neophodan za uspostavljanje strukture kapitala koja je prethodila izbijanju epidemije virusa COVID-19, odnosno stanja na dan 31. decembra 2019. godine.
Takođe, previđeno je i da korisnik u svakom trenutku može da otkupi udeo u kapitalu koji je država stekla po osnovu državne pomoći kroz dokapitalizaciju, kao i da država može u bilo kom trenutku prodati svoj kapital po tržišnoj ceni kupcu koji nije korisnik dokapitalizacije.
Uredba sadrži i odredbe koje se tiču upravljanja i sprečavanja neprimerenog narušavanja konkurencije. Naime, predviđeno je da državna pomoć ne sme da se koristi u cilju ubrzanog širenja poslovanja, niti preuzimanja povećanih rizika u poslovanju, kao i da nije dozvoljeno sticanje više od 10% udela u konkurentu ili drugim učesnicima na tržištu u istoj ili sličnoj delatnosti, uključujući i vertikalno povezano tržište koje podrazumeva učesnike koji posluju na različitom nivou lanca proizvodnje i prometa, sve dok najmanje 75% iznosa mere dokapitalizacije ne bude otkupljeno ili prodato, sa izuzetkom da se može steći više od 10% udela kod učesnika koji posluju na vertikalnom tržištu koje je povezano sa delatnošću korisnika, ako se na takav način osigurava održivost korisnika.
Nadalje, ako državna pomoć kroz dokapitalizaciju nije otkupljena (otplaćena), korisnik ne može vršiti isplatu dividende ili dobiti odnosno otkupiti akcije izuzev državnog udela po osnovu državne pomoći kroz dokapitalizaciju. Bonusi, druge varijable ili uporedive naknade zaposlenima nisu dozvoljene sve dok najmanje 75% državne pomoći kroz dokapitalizaciju nije otkupljeno.
Uredba takođe predviđa i da je korisnik dužan da izradi izlaznu strategiju države iz učešća proistekog dokapitalizacijom ako je vrednost državne pomoći viša od 25% kapitala korisnika u trenutku dodele državne pomoći, osim u slučaju da se vrednost udela države po osnovu dokapitalizacije smanji ispod 25% vlasničkog kapitala u roku od 12 meseci od dana dodele državne pomoći.
Prema Uredbi državna pomoć se ne može dodeliti posle 30. septembra 2021. godine.
Za više informacija, kontaktirajte nas na selma.mujezinovic@ksel.rs
Početkom novembra 2022, Komisija za zaštitu konkurencije pokrenula je nekoliko postupaka po službenoj dužnosti protiv različitih učesnika na tržištu.
Komisija za zaštitu konkurencije pokrenula je postupak ispitivanja povrede konkurencije ex officio protiv privrednog društva Apcom CE Kereskedelmi Korlátolt Felelősségű Társaság iz Mađarske i APCOM DISTRIBUTION PREDUZEĆA ZA TRGOVINU I USLUGE D.O.O., BEOGRAD iz Beograda radi utvrđivanja postojanja povrede konkurencije iz člana 10. Zakona o zaštiti konkurencije.
Komisija za zaštitu konkurencije je izvršila nenajavljeni uviđaj i pokrenula ex officio postupak ispitivanja povrede konkurencije protiv privrednog društva Polet-keramika Novi Bečej, radi ispitivanja postojanja restriktivnog sporazuma iz člana 10. Zakona o zaštiti konkurencije, kojim se ograničava konkurencija na tržištu veleprodaje keramičkih pločica u Srbiji.